top of page
Zoeken
  • deanvanhetlaar

Aflevering 4: Coronacrisis verergert benauwde situatie voor café-eigenaren

De situatie van de traditionele dorpscafés was de afgelopen jaren al lastig. Alsof dat nog niet genoeg was, kwam daar vorig jaar de coronacrisis bij. Het hele land zit op dit moment in lockdown en de horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren. Sinds 14 oktober zitten de cafés weer dicht, zonder ook maar enig idee te hebben wanneer ze weer open mogen.


“De spaarpotjes beginnen nu toch echt wel op te raken. Ik weet echt niet meer hoe ik de eindjes aan elkaar moet breien.” zegt Ellen Egberts van café Tante Ell in Wierden.


Binnen 25 minuten de tent sluiten

Twee jaar geleden nam ze het café over van de vorige eigenaren. Ze was er klaar voor om er iets moois van te maken, totdat corona de kop opstak en alle plannen aan diggelen gooide. “Op zondagmiddag kreeg ik te horen dat we binnen 25 minuten het café moesten sluiten. Na een tijdje mochten we met veel regels weer open. Daar hield iedereen zich netjes aan, maar toen moesten we opeens weer dicht, zonder dat we wisten wanneer we weer open mochten. Wat me irriteert is dat er, voor mijn gevoel, niet naar ons wordt omgekeken. Het bezorgt je echt slapeloze nachten.”


Bij de pakken neerzitten doet ze niet. “Je wilt toch bezig zijn, omdat thuis anders de muren op je af komen. Daarom ben ik begonnen met het maken van vers belegde broodjes. Het is niet veel, maar het houdt je bezig en je doet wat je kan.”


Onduidelijke tijd tegemoet

Dat herkent Geerlof Kanis van de Koninklijke Horeca Nederland. “De geluiden die ik de afgelopen periode te horen heb gekregen van ondernemers in de horeca zijn zorgelijk-tot-de-wanhoop-nabij. Pensioenpotjes zijn aangebroken en ondernemers zien het niet meer zitten.”


Voor de toekomst is het koffiedik kijken. De bank ING voorspelt dat er komend jaar honderden horecabedrijven failliet gaan doordat ze interen op hun reserves. De café-eigenaren hopen snel op duidelijkheid en zullen tot die tijd niet bij de pakken neer zitten.

Monique van café Brockie: “Horeca is a way of life. Ik voel dat ik op dit moment een stukje van mezelf mis. Ik hoor gewoon aan deze kant van het schap te staan en klanten te bedienen. Horeca is niet iets wat je doet om rijk van te worden, maar omdat het je passie is. Het is een deel van mij en daar zal ik voor vechten.



5 weergaven0 opmerkingen
Post: Blog2_Post
bottom of page